اقتصاد منو تو باهم

اخبار جدید اقتصادی ایران و جهان

اقتصاد منو تو باهم

اخبار جدید اقتصادی ایران و جهان

آزادسازی واردات اتومبیل به ایران و سرمایه گذاری در پتروشیمی

مهمترین خبرهای اقتصادی 2 اردیبهشت عبارتند از: سرمایه گذاری در صنایع پتروشیمی ایران در سال53، واردات مجاز اتومبیل به ایران در سال 43 و درگذشت واضع علم اقتصاد کلان جان مینیارد کینز در سال 1946.

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی دوم روز اردیبهشت ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است. 

دو خبر اقتصادی از سال 53
2 اردیبهشت 1353: خبر اول که با عنوان «در صنایع پتروشیمی، پنج میلیارد دلار سرمایه‌گذاری می‌شود» در جراید پوشش داده شده است، چنین شرح داده شده: «پنج میلیارد دلار در صنایع پتروشیمی کشور سرمایه‌گذاری می‌ شود و در این سرمایه‌گذاری چند شرکت بزرگ شیمیایی خارجی مشارکت خواهند داشت. رئیس کل امور طرح و بررسی‌ های شرکت ملی صنایع پتروشیمی همچنین گفت: در طول برنامه چهارم عمرانی کشور 350 میلیون دلار در صنایع پتروشیمی سرمایه‌گذاری شد و کارخانه‌ های پتروشیمی موجود با هزینه ‌ای معادل 450‌ میلیون دلار گسترش می‌ یابد و با این سرمایه‌گذاری حجم تولید صنایع پتروشیمی کشور که هم ‌اکنون مورد بهره ‌برداری قرار دارد از 400 میلیون دلار نیز تجاوز می ‌کند. گسترش ظرفیت تولید شرکت‌ های کود شیمیایی ایران، پتروشیمی آبادان، شاهپور و خارک با سرمایه‌گذاری تازه تقریبا پایان خواهد یافت. وی اضافه کرد: طرح ‌های دیگری نیز در دست بررسی است که به تدریج به مرحله بهره‌برداری خواهد رسید.» 
دومین خبر که در همان روز با عنوان «زیرسازی خیابان ‌های تهران بتونی می‌شود» منتشر شده، این‌گونه توضیح می‌ دهد: «خیابان بوذرجمهری با بتون زیرسازی می‌ شود. بنا به خبر اطلاعات، این خیابان اولین مسیری است که با موافقت مشاورین فنی و مهندسان اداره امانی و نظارت شهرداری با آسفالت بتنی ساخته خواهد شد. طراحان این برنامه معتقدند زیرسازی با بتن دوام طولانی دارد و بار سنگین ترافیک و عوامل دیگر طبیعی مانند گرما و سرما به آن لطمه نمی‌زند.»
  
واردات مجاز خودرو به ایران به عنوان کالای ضروری
2 اردیبهشت 1343: شورای وزیران دولت وقت ایران به ‌منظور جلوگیری از افزایش بهای خودروهای دست دوم در بازار سیاه، «اتومبیل» را یک کالای ضروری اعلام و واردات آن را آزاد کرد. در مصوبه شورای وزیران در مورد واردات خودرو دست دوم تاکید شده بود که این نوع خودرو باید با مسافر وارد شود و شرط شماره‌گذاری آن در ایران منوط بر این بود که اتومبیل از نوعی باشد که وسایل یدکی آن در ایران یافت شود (نمایندگی فروش داشته باشد). این تبصره بعدا چند بار لغو و ابقا شد.

درگذشت جان کینز، اقتصاددان و واضع اقتصاد کلان
22 آوریل 1946: جان مینارد کینز یکی از اقتصاددانان برجسته قرن بیستم محسوب می‌شود. کینز در ۵ ژوئن ۱۸۸۳ در انگلستان متولد شد. خانواده وی از طبقه متوسط جامعه محسوب می‌ شدند.کینز، در زمان جنگ جهانی اول در خزانه ‌داری انگلیس مشغول به‌کار بود و پس از جنگ، ریاست هیئت نمایندگی خزانه‌ داری انگلیس در انجمن صلح پاریس را بر عهده داشت. در سال ۱۹۱۹ نماینده وزیر دارایی در شورای عالی اقتصاد انگلستان شد؛ ولی خیلی زود از این سمت کناره‌گیری نمود. چون توصیه‌ های او درمورد نحوه دریافت غرامت جنگی از دولت آلمان مورد پذیرش مقامات انگلیسی واقع نشد.کینز در سال ۱۹۳۶ کتاب نظریه عمومی اشتغال بهره و پول را منتشر نمود که یکی از تأثیرگذارترین کتاب‌ های اقتصادی قرن بیستم محسوب می‌ شود.کینز که از سال ۱۹۳۷ به بیماری قلبی مبتلا شده بود، در آوریل ۱۹۴۶ در خانه روستایی خود در ساسکس، تیلتون در گذشت. لازم به ذکر است که پیش از کینز، تصور عمومی اقتصاددانان بر آن بود که نوسان ‌های اقتصادی، عدم تعادل‌ هایی هستند که در کوتاه‌ مدت توسط مکانیزم بازار اصلاح می ‌شوند و شرایط اشتغال کامل مجدداً احیا می‌ شود. اما کینز معتقد بود که این چرخه ‌های مخرب ممکن است در بلند مدت برگشت‌ ناپذیر باشند و لذا دولت می‌ بایست برای رسیدن به اشتغال کامل در اقتصاد دخالت نماید.کینز برخلاف نظریات اقتصاد کلاسیک، منتقد رویکرد به اقتصاد آزاد و سپردن اقتصاد به نیروهای بازار بود. وی این نظریه را که جامعه در حالت تعادل به اشتغال کامل می ‌رسد رد کرد و اعتقاد داشت که سطح اشتغال با میزان تولید و میزان تولید با میزان تقاضای مؤثر (یعنی میزان خرید کالاها و خدمات) ارتباط مستقیم دارد؛ بنابراین وی معتقد بود که برای کاهش بیکاری، دولت می‌بایست اشتغال ایجاد نماید؛ هرچند که این اشتغال غیرمولد باشد.

وزارت خزانه داری در عهد اشکانیان
آرتادخت، اقتصاددانی بود که در دوره اردوان چهارم، آخرین پادشاه اشکانی، به‌طور مستقیم در امور مالیات و خرج و دخل کشور دخالت داشت و در واقع نقش وزیر دارایی امروز را داشت. چنانچه در تاریخ یاد شده است، وی بی آنکه فشاری بر مردم بیاورد و باج و خراج را افزون کند، کشور را به توانگری می‌ رساند. از کارهای بزرگ او در گردآوری دارایی کشور، یکی جلوگیری از هزینه های بیهوده به ویژه در ارتباط با درباریان و دیگری گرفتن باج و خراج از درآمد توانگران بوده است.

منابع: آرشیو روزنامه دنیای اقتصاد /  ویکی پدیا

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.