اقتصاد منو تو باهم

اخبار جدید اقتصادی ایران و جهان

اقتصاد منو تو باهم

اخبار جدید اقتصادی ایران و جهان

واردات چه کالاهایی بیشترین منفعت را دارد؟

اقتصاد > بازرگانی - بررسی‌های کارشناسی بیانگر آن است که در 10 ماهه 1395 نیز کمتر از 14 درصد واردات کل کشور، کالاهای مصرفی بوده است.


به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، تازه‌ترین تحلیل‌های مرکز پژوهش‌های مجلس از روند واردات حکایت از آن دارد که طی پنج سال گذشته همواره حدود 84 تا 90 درصد از کالاهای وارداتی کشور را کالاهای واسطه‌ای و سرمایه‌ای تشکیل داده‌اند و در 10 ماهه 1395 نیز کمتر از 14 درصد واردات کل کشور، کالاهای مصرفی بوده است.


بنا به آمارها، در سال 1394 حدود 27 میلیارد و 77 میلیون دلار کالای واسطه‌ای، 7 میلیارد و 388 میلیون دلار کالای سرمایه‌ای و 5 میلیارد و 405 میلیون دلار کالای مصرفی وارد شده است. به این ترتیب، از کل واردات، کالاهای واسطه‌ای سهم 67.9 درصدی، کالاهای سرمایه‌ای سهم 18.5 درصدی و کالاهای مصرفی سهم 13.6 درصدی داشته است.

 

 



تحلیلگران معتقدند ورود برخی کالاها مانند مواد اولیه، کالاهای سرمایه‌ای و کالاهای واسطه‌ای با توجه به این‌که نیاز تولیدکنندگان داخلی را تامین و ضمن ایجاد اشتغال شرایط استفاده از ارزش افزوده کالا را ایجاد می‌کنند، نه‌تنها امری منفی نبوده، بلکه می‌تواند در راستای تقویت تولید داخلی قلمداد شود.


البته باید به این موضوع نیز توجه داشت که امکان تولید بخشی از مواد اولیه و کالاهای واسطه‌ای درداخل کشور نیز وجود داشته و واردات مواد اولیه و واسطه‌ای ممکن است برخی از تولیدکنندگان نوپای کالاهای فوق را با مشکلاتی مواجه سازد که توجه به این موارد و برنامه‌ریزی برای حمایت از این بخش از تولیدکنندگان نیز در تحلیل فوق ضروری است.


در این میان، ورود برخی از کالاها به کشور همراه خود بخشی از تکنولوژی تولید کالا را نیز وارد می‌کند. هرچند از طریق ورود چند نمونه کالای وارداتی و انجام مهندسی معکوس می‌توان گام‌هایی برای بهره‌مندی از تکنولوژی تولید برداشت. با این حال، واردات کالا به‌صورت تجاری زمینه استفاده و ارتقای تکنولوژی بالاتر در کشور را ایجاد و می‌تواند نقشه راهنمای مناسبی برای ارتقای کیفیت کالای مشابه در کشور باشد.

http://www.khabaronline.ir/(X(1)S(yq2t22a1eu054veqfyhvewdb))/detail/656988/Economy/commerce

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.